Hoe vul ik de verrekening van mijn bestelling in?
Bij het afronden van je bestelling geef je aan hoe je het bedrag wilt betalen. Binnen FiscFree noemen we dit verrekenen.
Je kunt het bedrag bijvoorbeeld verrekenen met je brutoloon, 13e maand, vakantiegeld of uren. Welke verrekeningsbronnen je kunt gebruiken, hangt af van de keuzes van jouw werkgever. Dit lees je in de spelregels.
1. Bekijk hoeveel je met belastingvoordeel kunt verrekenen
Bovenaan het scherm vind je Bruto verrekeningsbronnen. Hier zie je hoeveel van je bestelling je maximaal met belastingvoordeel kunt verrekenen en hoeveel je hiervan al hebt gebruikt.
Staat hier bijvoorbeeld:
Je hebt €0 gebruikt van je maximale belastingvoordeel van €215.
Dan kun je in totaal maximaal €215 via de beschikbare bruto verrekeningsbronnen verrekenen. Je hebt hiervan al €0 ingevuld.
2. Kies welke bruto verrekeningsbronnen je wilt gebruiken
Onder Bruto verrekeningsbronnen zie je de bronnen die jouw werkgever beschikbaar heeft gesteld. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:
- Brutoloon
- Vakantiegeld
- 13e maand
- Bonus
- Eindejaarsuitkering
- Overuren of TVT-uren
Je kunt één bron gebruiken of het bedrag over meerdere bronnen verdelen.
Let op: vul bij een verrekeningsbron het bedrag van je bestelling in dat je met deze bron wilt verrekenen. Vul dus niet de hoogte van je daadwerkelijke brutoloon, 13e maand, bonus of vakantiegeld in.
Wil je bijvoorbeeld €50 van je bestelling via je brutoloon verrekenen? Vul dan bij Brutoloon €50 in.
3. Brutoloon over meerdere periodes verdelen
Kies je voor Brutoloon? Dan kun je het bedrag over meerdere maanden of vierwekelijkse periodes verdelen.
- Kies het aantal maanden of periodes.
- Vul het totale bedrag in dat je via je brutoloon wilt verrekenen.
- Links van het bedrag verschijnt nu maand, klik hierop om in te vullen over hoeveel maanden je het bedrag wilt verrekenen.
- Klik op het vinkje rechts van het bedrag.
- Je ziet vervolgens hoeveel er per periode wordt ingehouden.
Wil je bijvoorbeeld €50 over 6 maanden verrekenen? Dan wordt €8,33 per maand ingehouden.
Let op: heb je een bedrag ingevuld, maar wordt de verrekening nog niet verwerkt? Controleer dan of je ook het aantal maanden of periodes hebt geselecteerd, en je op het vinkje geklikt hebt.
4. Uren gebruiken voor je verrekening
Wil je bijvoorbeeld TVT-uren, overuren, verlofuren, bovenwettelijke vakantie-uren, ADV-uren of ATV-uren gebruiken?
Vul het bedrag in waarvoor je uren wilt inleveren. Je werkgever berekent hoeveel uren hiervoor worden ingehouden.
Wil je bijvoorbeeld €50 verrekenen? Vul dan €50 in.
Let op: wil je weten hoeveel uren dit kost? Dat kun je berekenen door op Bereken op urenbasis onder de uur variant.
5. Verreken eventuele resterende kosten netto
Onder Resterende kosten zie je welk bedrag je nog moet verrekenen voordat je verder kunt met je bestelling.
Heb je het maximale belastingvoordeel gebruikt en staan er nog kosten open? Dan kun je deze, wanneer jouw werkgever dit beschikbaar heeft gesteld, verrekenen via een netto verrekeningsbron, zoals:
- Nettoloon
- iDEAL (Wero)
Bij een nettobetaling via iDEAL (Wero) vul je het bedrag in en klik je op het vinkje om dit bedrag te bevestigen.
6. Controleer of de resterende kosten op €0 staan
Je verrekening is compleet wanneer onderaan het scherm staat:
Resterende kosten €0
Staat hier nog een bedrag? Dan moet dit bedrag nog worden verrekend voordat je verder kunt.
Controleer in dat geval:
- of je alle gewenste verrekeningsbronnen hebt ingevuld
- of je bij brutoloon het aantal maanden of periodes hebt geselecteerd
- of je een bedrag dat met een vinkje bevestigd moet worden ook daadwerkelijk hebt bevestigd
- of er nog kosten netto verrekend moeten worden
Staan de Resterende kosten op €0? Dan kun je de verrekening opslaan en verdergaan met je bestelling.
Goed om te weten: vul bedragen alleen in met cijfers. Je hoeft zelf geen euroteken (€) in te voeren.
Voorbeeld
Stel dat je voor €215 een product uitgekozen hebt. En jouw werkgever verrekend maximaal €150 dan staat er:
Dit zijn de verrekeningsbronnen met een belastingvoordeel.
Je hebt €0 gebruikt van je maximale belastingvoordeel van €150.
Je kiest ervoor om:
- €100 via je 13e maand te verrekenen;
- €50 via je brutoloon te verrekenen, verdeeld over 6 maanden;
- de resterende €65 netto te betalen via iDEAL (Wero).
Bij brutoloon zie je vervolgens dat er gedurende 6 maanden €8,33 per maand wordt ingehouden. Na het bevestigen van de iDEAL-betaling zijn alle kosten verdeeld en staan de Resterende kosten op €0.